Ιούλιος 27, 2025

Η Γενιά που Μπορεί να Σώσει την Κουλτούρα των Ξενοδοχείων – Αλλά συν Αθηνά και χείρα κίνει

Η Gen Z σε δράση!

Η ξενοδοχειακή βιομηχανία έχει αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις με την πάροδο των χρόνων. Για την ακρίβεια, μονίμως καλούνταν να αντιμετωπίσει πολλών μορφών και μεγάλης έκτασης (έως και παγκόσμιας) κρίσεις οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές, υγειονομικές και ο κατάλογος συνεχίζεται! Και σε όλες τις παραπάνω κρίσεις έχει επιβιώσει και θα συνεχίσει να επιβιώνει, γιατί είναι από τους λίγους κλάδους που η συνεχής μεταβλητότητα και η ανθεκτικότητα είναι χαραγμένες βαθιά στο DNA των ανθρώπων που τον υπηρετούν. Και γιατί η ανθρωπότητα δεν θα σταματήσει ποτέ να μετακινείται, να ταξιδεύει, να ανακαλύπτει και να συνδέεται! 

Μετατοπίζω όμως την προσοχή σας στην Ελλάδα, σε έναν κλάδο όπου a priori χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα και κινητικότητα και όπου επί σειρά ετών υπήρχαν έντονες συνθήκες εργασιακής εκμετάλλευσης και αδήλωτης εργασίας. Σε αυτόν τον κλάδο λοιπόν, έρχεται μια πανδημία να επαναπροσδιορίσει τις αξίες, τις ισορροπίες, τα θέλω μας και τα όριά μας γενικότερα ως κοινωνία και οικονομία. Ταυτόχρονα δημιουργούνται νέες συνθήκες, ευκαιρίες και ανάγκες (βλέπε remote work, νέα επαγγέλματα ή νέες πιο ευέλικτες μορφές απασχόλησης συν ευνοϊκότερες συνθήκες για αυτό-απασχόληση, κτλ.). Και το κερασάκι στην τούρτα: «ξεχύνεται» η Gen Z στην αγορά εργασίας και «ταράσσει» ακόμα παραπάνω τα θολά νερά μας!

Μια γενιά γεννημένη μεταξύ 1997 – 2012: σχεδόν οι μισοί είναι ακόμα ανήλικοι. Άρα μετά-Covid, οι πρώτοι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς, έκαναν το «ντεμπούτο» τους όπως θα λέγαμε και με καλλιτεχνικούς όρους, σπουδαγμένοι και έτοιμοι να μας ξεβολέψουν! Γιατί αυτή είναι η δουλειά κάθε νέας γενιάς! Να ξεβολεύει τις προηγούμενες! Ήταν θέμα χρόνου να βγει και αυτή η γενιά στην αγορά εργασίας, φέρνοντας ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά που έχει φέρει ως σήμερα. Απλά συνέπεσε με την μετά-Covid περίοδο και ίσως το συνδυάσαμε στο μυαλό μας, ενώ δεν θα έπρεπε. 

5 πράγματα λοιπόν που μας έμαθε και εξακολουθεί να μας μαθαίνει η Gen Z:

  • Να μην βαφτίζουμε τον φόβο, σεβασμό. 
  • Να μην ανεχόμαστε υποτιμητικές και κακοποιητικές συμπεριφορές 
  • Να διεκδικούμε δίκαιες αμοιβές και συνθήκες εργασίας
  • Να δίνουμε αξία και προτεραιότητα στην ψυχική και πνευματική μας υγεία
  • Nα ισορροπούμε καλύτερα μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής

Έχω δηλώσει και στο παρελθον big fan της Gen Z, αλλά δεν έκρυψα ποτέ ότι υπάρχουν στοιχεία που με προβληματίζουν, όχι μόνο σε αυτήν την γενιά αλλά και στις επόμενες που θα έρθουν. Η ταχύτητα και η ευκολία με την οποία γίνονται τα πράγματα, σε συνδυασμό με την εξέλιξη της τεχνολογίας και τον όγκο της πληροφορίας που έχουμε πλέον να διαχειριστούμε από πολλαπλές πηγές, φαίνεται να λειτουργούν αντιστρόφως ανάλογα με τις δεξιότητες της ανθεκτικότητας και της επίλυσης προβλημάτων, ποιότητες που εκ των συνθηκών αν θέλετε, χαρακτήριζαν όλες τις προηγούμενες γενιές. Οι επιχειρήσεις, θα πρέπει να βρουν τρόπους, να ενσωματώσουν την ενίσχυση αυτών των δεξιοτήτων στις λειτουργίες και στις διαδικασίες τους. 

Δεν είναι θέμα διαχείρισης της αλλαγής αλλά μηχανισμός επιβίωσης τόσο σε επιχειρηματικό περιβάλλον, όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

Τι μπορούν να κάνουν τα ξενοδοχεία για την ενίσχυση αυτών των δεξιοτήτων:

  1. Δημιουργήστε ξεκάθαρα Job Descriptions και SOPs ώστε να έχουν όλοι, εξ αρχής σαφείς οδηγίες και ξεκάθαρη εικόνα του τι τους ζητάτε να κάνουν. Αυτό θα δημιουργήσει για αρχή μια αίσθηση πλαισίου και ασφάλειας μειώνοντας τις τάσεις φυγής που προκύπτουν, λόγω ενός ανοργάνωτου και χαοτικού περιβάλλοντος εργασίας. 
  2. Προσφέρετε δυνατότητες για Coaching  ή Mentoring στα άτομα της ομάδας σας. Αυτό επίσης, θα τους δώσει την υποστήριξη που χρειάζονται ώστε πρώτον να μην τα παρατάνε με την πρώτη δυσκολία και δεύτερον να χτίσουν μια μεθοδολογία επίλυσης προβλημάτων. 
  3. Δημιουργήστε ολοκληρωμένα προγράμματα εκπαίδευσης. Μην βασίζετε την εκπαίδευση νέων εργαζομένων μόνο στο on the job training που θα προσφέρει κάποιο παλαιότερο μέλος της ομάδας. Αυτό επιβαρύνει και αγχώνει τα παλαιότερα μέλη της ομάδας με αποτέλεσμα να δημιουργούνται συγκρούσεις με τα νεότερα. Ταυτόχρονα, επιβαρύνει και τους νέους εργαζόμενους, οι οποίοι καλούνται να μάθουν σε συνθήκες έντονου στρες και πίεσης, το οποίο όχι μόνο δεν ενθαρρύνει την ανθεκτικότητά τους, αλλά δημιουργεί και τάσεις φυγής! Αντ’ αυτού προβλέψτε στο budget σας, χρόνο και resources για ένα πιο ολοκληρωμένο και στοχευμένο training που θα προετοιμάζει και θα υποστηρίζει τους νέους εργαζόμενους με έναν πιο αποδοτικό και ομαλό τρόπο.
  4. Δημιουργήστε μια ολοκληρωμένη εμπειρία Onboarding. Ειδικά στα εποχιακά ξενοδοχεία, ο χρόνο που μεσολαβεί από το Job Offer μέχρι την πρόσληψη του υποψηφίου, μπορεί να φτάνει και τους 6 μήνες. Πώς μειώνετε τις πιθανές απώλειες; Πώς κρατάτε το ενδιαφέρον του υποψηφίου; Πως ενισχύετε την αίσθηση ασφάλειας; Πώς χτίζετε την σύνδεση του υποψηφίου με την επιχείρηση; Πώς τον προετοιμάζετε; Πώς τον υποδέχεστε; Πώς τον υποστηρίζετε στις πρώτες του μέρες μαζί σας;
  5. Δημιουργήστε και εφαρμόστε εσωτερικές πολιτικές που περιθωρακίζουν το εργασιακό περιβάλλον και αποκλείουν αντισυναδελφικές, τοξικές και κακοποιητικές συμπεριφορές. Λάβετε σοβαρά υπόψη σας τις αναφορές εργαζομένων, παρατηρείστε, ακούστε, υποστηρίξτε και κυρίως μην ανέχεστε απρεπείς συμπεριφορές. 
  6. Δημιουργείστε κουλτούρα feedback. Δημιουργήστε standard διαδικασίες ανατροφοδότησης, εκπαιδεύστε τους συμμετέχοντες στον τρόπο συμμετοχής και διαμοιρασμού της ανατροφοδότησης, εξηγείστε τα οφέλη, συνδέστε αυτές τις διαδικασίες με ενέργειες ανάπτυξης, εξέλιξης και εκπαίδευσης, αντί για τιμωρίες και πειθαρχικά μέτρα. 
  7. Ενισχύστε την ανοιχτή επικοινωνία με mini pulse surveys, stay interviews και έρευνες ικανοποίησης εργαζομένων, που θα σας δώσουν ξεκάθαρη εικόνα των παραγόντων δυσαρέσκειας και αποχώρησης στην επιχείρησή σας. Λάβετε δράσεις και προχωρήστε σε βελτιωτικές παρεμβάσεις, κατόπιν αυτών των ενεργειών.

Καλλιεργείστε την ανθεκτικότητα και την επίλυση προβλημάτων σταδιακά. Όχι με πίεση, αυστηρότητα και «κολύμπι στα βαθιά» με τη μια, αλλά με οργάνωση, μεθοδικότητα και διαδικασίες. Δημιουργείστε συνθήκες ασφάλειας που ενισχύουν το «μαζί», επιτρέπουν την ελεύθερη έκφραση, δίνουν χώρο και χρόνο στους ανθρώπους σας. 

Και τέλος, βγάλτε το «για πάντα» από το μυαλό σας! Ο μέσος χρόνος παραμονής ενός εργαζόμενου σε μια εταιρεία, έχει πέσει στο 1-3 χρόνια το πολύ. Επομένως, είναι στο χέρι σας να θωρακίσετε την επιχείρησή σας, ώστε να μπορεί να λειτουργεί απρόσκοπτα και αποτελεσματικά, παίρνοντας ως σταθερό παράγοντα την μεταβλητότητα και όχι ως έκτακτο πρόβλημα που χρήζει επίλυσης. 

Άλλα άρθρα